de-heksen-opperheks

Recensie De Heksen: Openluchtspel Akkrum in toverachtig decor smaakt naar meer

Akkrum heeft bepaald geen grote naam in de wereld van de openluchtspellen. Het komt ongetwijfeld doordat het dorp pas voor de tweede keer een openluchtspel neerzet.

En dat ook nog eens negen jaar na de eerste editie. Van een gebrek aan ervaring bij de spelers en makers is echter weinig te merken en dat biedt perspectief voor de toekomst.

Het openluchtspel van Akkrum wordt ook deze keer opgevoerd in de tuin van het monumentale wooncomplex Coopersburg, een prachtige locatie voor theater.

Roald Dahl

Het stuk is gebaseerd op het populaire kinderboek The Witches uit 1983 van de Britse schrijver Roald Dahl. Regisseur Job de Roo uit Leeuwarden heeft het verhaal bewerkt tot iepenloftspul De Heksen. Dat is hem wel toevertrouwd, want vorig jaar won hij nog de Gouden Gurbe voor het iepenloftspul Peer Gynt.

de-heksen-boy-en-bruno

Benjamin Prins en Tiede Hellinga spelen Bruno en Boy © Amarins / Studio Zandstra

Als het jongetje Boy uit Akkrum met zijn ouders op vakantie is in Noorwegen verliest hij zijn vader en moeder bij een auto-ongeluk. Hij blijft alleen achter bij zijn Noorse oma, die hem allemaal verhalen vertelt over heksen. Die zijn heel gemeen en hebben een gruwelijke hekel aan kinderen.

Geen puntmuts en bezem

Heksen zijn niet te herkennen aan een zwarte puntmuts en een bezem, maar zien er eigenlijk heel gewoon uit. Al hebben ze wel iets vreemds, want ze krabben vaak aan hun hoofd en hebben altijd handschoenen aan.Het eerste deel van de voorstelling speelt zich af aan de waterkant, met uitzicht over de weilanden. Het doet misschien meer aan Fryslân dan aan Noorwegen denken. Het natuurlijke avonddecor past echter mooi bij het ontroerende lied van Boy, gespeeld door Tiede Hellinga, over het gemis van zijn vader en moeder. Hij bezingt het met breekbare stem op de klanken van het nummer Tears in Heaven van Eric Clapton.

Van Noorwegen naar Akkrum

Boy moet terug naar Akkrum, maar zorgzame oma (Anneke Wiersma) laat hem niet alleen gaan. En ook het publiek reist gewoon mee naar het fictieve Hotel Coopersburg. Het is een creatief intermezzo, maar heel vlot verloopt het verhuizen van zo'n driehonderd toeschouwers niet. Het is jammer dat dit het tempo wat uit de voorstelling haalt. Het sprookjesachtige decor dat wacht, maakt echter veel goed.

groepsfoto-de-heksen-klein-bes

Openluchtspel De Heksen van Dreamteater Akkrum © Amarins / Studio Zandstra

Regisseur De Roo heeft goed aangevoeld dat de sfeervolle parktuin van Coopersburg weinig decorstukken nodig heeft. Mooi lichtwerk, rookmachines en een paar echte vlammenwerpers vlakbij de tribune zorgen voor de perfecte ambiance en zelfs een beetje warmte. Laat die heksen maar komen!Op het tweede 'podium' van de voorstelling is het tijd voor spektakel. Er gebeurt van alles, maar het groepje jonge vertellers weet het publiek voor en na de pauze goed bij de les te houden. De heksen zijn ook in Hotel Coopersburg, voor hun jaarlijkse bijeenkomst. Ze swingen af en toe de pan uit onder leiding van de overtuigende, superslechte Opperheks (Joke Poortman).

Boy en het akelige, vraatzuchtige jongetje Bruno (vermakelijk gespeeld door Benjamin Prins) worden door de heksen veranderd in muizen. De Opperheks heeft daarvoor een drankje gemaakt, met de naam Formule 058. Met dat drankje wil ze alle kinderen van Fryslân laten verdwijnen.

de-heksen-bruno

Bruno is niet zo aardig en heeft altijd honger © Amarins / Studio Zandstra

Zover komt het natuurlijk niet, want ook al is Boy nu een muisje, hij kan nog steeds denken en praten als een jongetje. Met behulp van zijn oma weet hij met succes de gemene heksen uit te schakelen en komt er een einde aan de plannen van de Opperheks. Uiteindelijk is het goede sterker dan het kwaad en overwint de liefde alles.Al met al een mooi eind aan een onderhoudende voorstelling van Dreamteater Akkrum. De zang klonk zo nu en dan wat aarzelend, maar het enthousiasme spatte ervan af bij de spelers. De ontlading na twee uitgestelde premières vanwege het slechte weer was goed zichtbaar. Het zou mooi zijn als het volgende openluchtspel in Coopersburg niet weer negen jaar op zich laat wachten.